اکسیژن ساز

اکسیژن ساز چیست؟
تغلیظ کننده اکسیژن یا این که به عبارتی دستگاه اکسیژن ساز یک وسیله برقی است برای فراهم نمودن اکسیژن موردنیاز بیماران با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص . هوایی که ما تنفس می‌کنیم به صورت بخش اعظم از نیتروژن ( ۷۸ % ) و اکسیژن ( ۲۱ % ) تشکیل‌شده شده‌است . این ماشین با کمپرس کردن هوای درون اتاق نیتروژن آن را از در میان برده و اکسیژن طبابت بالای ۹۵ % در اختیار مریض قرار می­دهد .
براساس اصل جذب سطحی نوسانی در فشار معین این دسته دستگاه های تانسته اند به صورت گسترده ای برای اکسِژت درمانی به خصوص با این نکته حضور اکسیژن مایع و اکسیژن فشار بالا زیاد خطرناک می­باشد . اکسیژن ساز به طور کامل می­تواند جایگزین قابل قبولی برای کپسول اکسیژن باشد با این تفاوت که تعلق فراوان طیادی به برق دارااست . ولی گونه هایی نیز وجود دارد که با باطری کار می­کند اما نوانایی خالص سازی کمتری داراست .
هوای محیط اطراف ما از ادغام حدود 78 % نیتروژن , 21 % اکسیژن و 1 % آرگون ساخته شده شده‌است . دستگاه اکسیژن ساز برای جدا کردن اکسیژن از نیتروژن و آرگون و ارائه ­ی تا 96 % اکسیژن خالص پباده سازی شده‌است . این جداسازی بوسیله یک کمپرسور هوا به همراه دو مخزن لبریز شده از زئولایت انجام می­شود . کمپرسور هوای محیط را به درون دستگاه میاورد و مواد معدنی متخلخل زئولایت مولکول­های نیتروژن را از هوای زیر فشار جذب می­کنند و به گاز اکسیژن اذن عبور می دهند . وقتی که اکسیژن استخراج شد , فشار هوا کم می­شود و نیتروژن از مخازن زئولایت به هوا بازگردانده می شود . این فرآیند آهسته به دستگاه اذن می­دهد تا دوز بالایی از اکسیژن ( 96 % ) را تحت عنوان خروجی ارائه دهد که نسبتاً پنج برابر بیشتر از درصد اکسیژن جان دار در هوا است که با فشاری نسبتاً 1 . 5 برابر ( گهگاه تا سه برابر ) بیشتر از فشار اتمسفر به مریض داده میشود . بخش مازاد اکسیژن تنفس شده از روش ریه‌ها در خون حل شده و بعد بوسیله آن به قسمت‌های گوناگون تن منتقل می‌گردد . اثر این اکسیژن مازاد در هر بخش مختلف است . این روش می تواند معاش مریض را نجات دهد و در بعضا دیگر می تواند به بهبود و مرمت بافت‌ها سرعت بخشد .

اکثر وقت ها پزشکان میزان اکسیژن ما یحتاج مریض را با واحد لیتر در دقیقه در ورژن مشخص و معلوم می کنند . بخش اعظمی از بیماران ممکن است در شب هم به اکسیژن ساز نیاز داشته باشند . در‌این‌صورت اضطراری است از اکسیژن سازهای خانگی به کار گیری نمایند .

دو جور دارای اهمیت از اکسیژن سازها به اسم های مرسوم اکسیژن ساز اثبات و قابل حمل ( پرتابل ) برای کاربردهای گوناگون موجودند . اکسیژن سازهای خانگی اکثر زمان ها از گونه اثبات میباشند . ولی زیرا اکثرا چرخ دارا هستند جابجایی آن‌ها از اتاقی به اتاق دیگر به راحتی قابلیت پذیر است . همینطور بلند بودن لوله‌های اکسیژن اجازه‌ی تحرک را به مریض می دهند . اکسیژن سازهای خانگی با گنجایش های متفاوتی ایجاد میشوند . اکسیژن ساز 3 لیتری , اکسیژن ساز 5 لیتری , اکسیژن ساز 8 و اکسیژن ساز 10 لیتری در دقیقه ( میزان ماکزیمم فلوی اکسیژن خروجی ) موجودند که قادرند اکسیژن را به‌طور مداوم برای مریض آماده ‌کنند . فلوی اکسیژن خروجی از روش فلومتر و یا این که سوییچ تهیه جانور روی دستگاه قابل تهیه است . در هنگام تعیین اکسیژن ساز حتما به توصیه‌های پزشک معالج خویش اعتنا نمائید . در‌صورتی‌که که پزشکتان میزان اکسیژن مورد نیازتان را تجویز نکرد , احتمال دارد اکسیژن سازی با گنجایش 5 لیتر برای شما مطلوب است . در غیر این صورت بایستی دستگاهی بزرگتر و با گنجایش بیشتر گزینش شود , نظیر بیماران خراب ریوی , سرطانی و یا این که بیمارانی با تخریب بالای 60 درصد ریه .

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز هنگامی که مریض نیاز دایم به اکسیژن داراست و یا این که در جایی که نگه داری کپسول اکسیژن خطرناک است جایگزینی کارآمدتر , مطلوب خیس , امن خیس و مقرون به صرفه خیس برای مخازن اکسیژن است .

اکسیژن سازها عموما دارنده اثاثیه جانبی از جمله فیلترها , مرطوب کننده , سوند نازال و غیره میباشند . همینطور به خواسته بررسی تراز حقیقی و واقعی اکسیژن خون مریض , میتوانید از یک دستگاه پالس اکسیمتر استعمال نمایید .

* اکسیژن ساز اصطلاحی است که به جای واژه ی لاتین Oxygen Concentrator استعمال می شود . ولی معنای لغوی این کلمه “ تغلیظ اکسیژن ” است که بدلیل همگانی بودن “ اکسیژن ساز ” در مطالب این تارنما از این کلمه و واژه استعمال می شود .
اکسیژن ساز
چه زمان به کار گیری می­شود؟
بیمارانی که دارنده نارسایی ریوی از جمله COPD و ILD و غیره است و به طور کلی بیمارانی که تراز اکسیژن خونشان از شرایط معمولی زیر خیس است . اکسیژن ساز وقتی مورد استقاده قرار میکیرد که مریض برای بالابردن اکسیژن خون خویش نیاز به اکسیژن مازاد داشته باشد . ساعت ها به کار گیری از دستگاه را صرفا پزشک معالج معین می­کند و این ساعت‌ها در بین ۱ الی ۲۴ ساعت طی روز می­تواند باشد . تحت عنوان یک سفارش دورازشوخی این اصلی را می بایست بهش اعتنا کرد که بعد از تجویز دکتر تخت گاز می بایست از دستگاه اکسیژن ساز بهره برد .

 

روش کارکرد دستگاه اکسیژن ساز چه طور است؟


در دیدگاه اولیه مکانیزم کارکرد اکسیژن ساز دوچندان معمولی است . هوای اتاق را می گیرد , نیتروژن آن را از در بین می برد و اکسیژن طبابت بالای ۹۵ درصد به ما می­دهد . از آنجایی که نیتروژن با ۷۸ % و اکسیژن با ۲۱ % موادتشکیل دهنده حساس تشکیل دهنده هوای محیط می­باشند با از فی مابین بردن نیتروژن ما می­توانیم میان ۹۰ - ۹۵ % اکسیژن خالص داشته باشیم .


کارکرد در ۴ سطح بی آلایش :

۱ - هوای اتاق وارد دستگاه می­شود .

۲ - نیتروژن جان دار در هوا یا این که جذب سططحی می­شود یا این که از به دام می­افتد .

۳ - خروجی اکسیژن را بر حسب لیتر بر دقیقه تهیه و تنظیم میتوان کرد .

۴ - اکسیژن با خلوص۹۰ - ۹۵ % به وسیله ماسک یا این که نازل به مریض انتقال داده می­شود .

یک کدام از شایسته ترین و مطلوب ترین دستگاه های اکسیژن ساز که می‌تواند کیفیت بالا باکیفیت کارای قابل قبولی برای مشتریان ارائه دهد , دستگاه اکسیژن ساز ۵ لیتری آمریکایی است .

اکسیژن یکی کلیدی ترین منابع روی زمین است که آدم ها برای ادامه معاش به آن احتیاج دارا‌هستند . همین دستور سبب می شود تا اهمیت دستگاه اکسیژن ساز بر هیچکس پوشیده نباشد .

در حالتی‌که بخواهیم برای این دستگاه ها یک تعریف بی آلایش ابلاغ کنیم می بایست تیتر کنیم که دستگاه اکسیژن ساز در واقع وسیله ای است که اکسیژن محیط را به یک اکسیژن قابل مصرف برای بیماران متعدد تبدیل می‌نماید .

هوایی که ما تنفس می‌کنیم به صورت بیشتر از نیتروژن ( ۷۸ % ) و اکسیژن ( ۲۱ % ) درست شده شده‌است . دستگاه اکسیژن ساز ۵ لیتری آمریکایی با کمپرس کردن هوای درون اتاق نیتروژن آن را از دربین برده و اکسیژن طبی بالای ۹۵ % در اختیار مریض قرار می ­دهد .

بیمارانی که دارنده نارسایی ریوی از جمله COPD و ILD و به طور کلی بیمارانی که مرحله اکسیژن خونشان از وضعیت معمولی تحت خیس است بایستی از دستگاه اکسیژن ساز به کارگیری کنند . در این سمت ما بدین اشخاص توصیه میکنیم تا از دستگاه اکسیژن ساز ۵ لیتری آمریکایی استعمال کنند . این دستگاه اکسیژن ساز هنگامی مورد به کار گیری قرار می‌گیرد که مریض برای بالا بردن اکسیژن خون خویش نیاز به اکسیژن مازاد داشته باشد .


استعمال از دستگاه اکسیژن ساز در واقع بوسیله دکتر معالج کارشناس معین می شود . در واقع پزشک معالج معین می نماید که شخص طی روز تا چه میزان به دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارااست .

همین مشخصات ما‌را بر آن داشت تا با فروش دستگاه های متفاوت از جمله دستگاه اکسیژن ساز ۵ لیتری آمریکایی علاوه بر ارائه شایسته ترین سرویس ها به عوام مردم بتوانیم نقشی در تندستی آنها هم داشته باشیم . این دستگاه کیفیت ساخت زیاد بالایی داشته و همین دستور میتواند سبب ساز شود تا بها دستگاه اکسیژن ساز ۵ لیتری آمریکایی هم برای شما مضاعف مطلوب باشد .

از حیث بها این دستگاه با بها های متغیری در بازار عرضه میگردند البته ما به شما به کارگیری از این دستگاه را سفارش می‌کنیم و با بازدید ارزش اکسیژن ساز ۵ لیتری آمریکایی در دکان ما بدین سود خواهید رسید که خرید این دستگاه از دید اقتصادی میتواند برای شما کاملاً به صرفه باشد . شایسته ترین ارزش دستگاه های اکسیژن ساز را از ما بخواهید .

 

منبع : 

https://sedanmed.ir/product-category/medical-equipment/oxygen-concentrator/