* کاتگوت معمولی Plain Catgut : نسبتا سرعت بالا و غالبا در فاصله5 - 10 روز توان استحکام خویش را از دست می دهند و در مسافت 70 روز در بافت های تن هضم و جذب می گردند . برای لیگاتور عروق کوچک و بخیه زدن چربی تحت پوست بکار می‌رود . در میزان های 3 تا 5 - 0 موجود است . رنگ ارگانیک آن زرد رنگ است ولی ممکن است با رنگهای آبی رنگ یا این که مشکی رنگ رنگ کردن شود . در جراحی های زیبایی صورت ممکن است این نخ در پوست استعمال شود زیرا بیشتر از یک هفته نیاز به وجود بخیه در صورت نیست .
نخ های بخیه جراحی اکنون یکی‌از اضطراری ترین ابزارها و تهیزات طبابت مو جود در اتاق کار می‌باشند که جهت ترمیم بافت های مجروح و بستن جراحت ها و موضع کار مورد به کار گیری قرار میگیرند . بخیه زدن یا این که به اصطلاح انگلیسی Suture ( سچور ) در معنای دوختن جزء بافت تن است .

نخ جراحی نخ بخیه

انواع نخ جراحی


اشکال نخ بخیه از لحاظ قابلیت و امکان جذب :

نخ های بخیه و مواد تشکیل دهنده آن به دو مدل جذبی و غیرجذبی تقسیم می گردند ; نخ های جذبی برای بستن آسیب در لایه های عمقی , مخاط , باطن دهن و لب مستعمل و برای بستن لایه های سطحی تن ( پوست ) از نخ های غیرجذبی به کار گیری می شود .
۱ - نخ‌های بخیه قابل جذب ( absorbable sutures ) :

نخ‌های قابل جذب نصیب عمده‌‌ای از استحکام مکانیکی خویش را طی دوره‌ای دو تا شش ماهه از دست میدهند . نکته قابل توجه تفاوت فی مابین کاهش استحکام مکانیکی در طی پروسه جذب و حذف مواد تخریب شده از تن است . بنابراین که یک نخ ممکن است استحکام خویش را در مقطع کوتاهی از دست بدهد , ولی به ماه‌ها و یا این که سالیان زمان احتیاج داشته باشد تا کاملاً جذب شود .
بخیه ( به انگلیسی : Suture ) در طبابت به‌ مفهوم دوختن آسیب یا این که آسیب با اشکال متمایز از نخ و سوزن است .

نخ بخیه از یک‌سری جهت به یک سری گونه قابل تقسیم است

از لحاظ منشاء ساخت به دو نوع : ارگانیک و تصنعی

از حیث صورت فیزیکی به دو جور : تک‌ رشته‌ای و یک سری رشته‌ای

از حیث جذب تن به دو مدل : قابل‌ جذب و غیرقابل‌ جذب

نخ بخیه و گونه های آن
نخ جراحی

بخیه زدن در جراحی به معنای دوختن جزء بافت تن است که به‌وسیله‌ی نخ بخیه و سرسوزن‌های منحصر به فرد انجام میشود .

به نقل از ایسنا , بنابر اعلام سدان مد , نخ بخیه که امروزه یکی پرکاربردترین امکانات طبی می باشد در گونه های متفاوتی طبقه‌بندی می گردد .

طبقه‌بندی‌های متفاوت نخ بخیه عبارت‌اند از :

· قابل‌جذب یا این که غیر قابل‌جذب بودن

· مونوفیلامنت یا این که مولتی فیلامنت

· ارگانیک یا این که تصنعی و مصنوعی بودن

مهم ترین طبقه‌بندی آنان , دسته‌ی نخستین یعنی قابل‌ جذب یا این که غیرقابل‌ جذب بودن میباشد .

نخ‌های قابل‌جذب مشتمل بر مورد ها تحت هستند :

· کاتگوت

· کرومیک

· ویکریل و دگزان

· ماکسون و PDS

نخ‌های غیرقابل‌ جذب هم عبارت‌اند از :

· نایلون

· سیلک

· نخ‌های فولادی ضدزنگ یا این که نخ‌های سیمی

کاتگوت که یک کدام از اشکال نخ‌های قابل‌ جذب است به دو دسته کاتگوت بی آلایش و کاتگوت کرومیک تقسیم‌بندی می‌گردد . نخ کاتگوت از کلاژن بافت تحت مخاط روده‌ی گوسفند و یا این که بافت سروزی روده‌ی گاو به دست میاید . این جور از نخ‌ها در ضخامت‌های در میان ۳ تا ۷/۰ ساخته می گردند که در تن باقی نمانده و به‌وسیله‌ی آنزیم‌های تن جذب میشوند . گونه های متعدد نخ بخیه انگیزه مشابهی را دنبال میکنن و آن بستن جزو پوست به هر علتی که شکافته شده و یا این که جراحی شده است . ولی آنان تمامی مانند نیز نیستن . نخ های بخیه دسته های متمایز دارن و پزشکان از گونه های آن برای موردها گوناگون استعمال میکنن . اصطلاح “ بخیه ” به مراحل دوخته شدن جای آسیب با سوزن و نخ منحصر به وسیله دکتر معالج که سبب ساز مسدود شدن دهانه ی محل جراحت میشود میگوند . عالی است که بدانید نخ های بخیه اکثر زمان ها غیر قابل جذب می‌باشند چرا‌که از مواد شیمیایی در ساخت آنان مستعمل . ولی برخی از نخها برای تن غیر زیان آور بوده و به دلیل مواد تشکیل دهنده آن ها در تن جذب میشن . درین مقاله قصد داریم شمارا با هر آنچه در مورد بخیه ها وجود داره بیشتر آشنا کنیم . 

 

منبع :

 

https://sedanmed.ir/product-category/medical-supply/surgical-consumable/suture-thread/