اگر شما این مطلب را مطالعه می‌کنید، احتمالا نگران هستید که شما یا همسر و یا یکی از اعضای خانواده‌تان ممکن است از آپنه انسدادی خواب (یک مشکل تنفسی) رنج ببرد و در اینجاست که این سوال در ذهن شما نقش می بندد. چرا باید دستگاه cpap بخریم؟ بنابراین شما در حال انجام یک تحقیق اولیه در مورد گزینه‌های درمان هستید. ممکن است کمی درباره دستگاه سازنده فشار هوای مثبت (سی پپ) شنیده باشید، اما هنوز برایتان مشخص نیست که دقیقا چه چیزی است؟ و یا چطور کار می‌کند؟  اما نگران نباشید. شما تنها نیستید. در کلینیک‌های خواب، ما هر روز درباره سی پپ درمانی با بیماران خود صحبت می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا بهترین اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا بهتر درک کنند که درمان به‌ وسیله  سی پپ چگونه کار می‌کند و چه نتایج شگفت انگیزی در زندگی می‌تواند داشته باشد. دستگاه های CPAP یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی هستند. مهم‌ترین این اختلالات آپنه انسدادی خواب (OSA) است. بیماران مبتلا به این سندرم اختلالات تنفسی را تجربه می‌کنند که در آن انسداد در راه هوایی باعث می‌شود تا آن‌ها در طول یک شب به مدت چند ثانیه تنفس نکنند. بسته به شدت آپنه در خواب یک نفر، ممکن است افراد مبتلا به آن از ۵ تا ۱۰۰ وقفه در ساعت در تنفس را تجربه کنند! این وقفه‌ها می‌توانند منجر به مسائل مختلف از جمله خواب‌آلودگی روزانه و بی‌ قراری در خواب و حتی به بیماری‌هایی مانند سکته قلبی و سکته مغزی منجر شود.

چرا باید دستگاه سی پپ بخریم؟

دستگاه سی پپ چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های فشار مثبت دستگاه تنفسی هوا (CPAP)، به آرامی و از طریق راه هوایی خود با فشار کمی بیشتر از فشار هوای شش‌ها وارد سیستم تنفسی می‌کنند. دستگاه‌های سی پپ بسیار ساده هستند و استفاده از آن‌ها بسیار آسان می‌باشد. این دستگاه‌ها از سه بخش عمده تشکیل شده ا ست: ۱- موتور CPAP: موتور سیپپ اساسا یک کمپرسور کوچک است. در اتمسفر و دمای اتاق قرار می‌گیرد. فشار هوا را به آرامی بالا برده و هوا را  فشرده می‌سازد تا به مقدار مطلوب فشار هوا برای بازگشایی انسداد سیستم تنفسی برسد. قسمت ورودی هوا دستگاه دارای یک فیلتر قابل تعویض است که ذرات و ناخالصی‌ها را خارج می‌کند. نسل جدید دستگاه‌های CPAP نیز دارای یک مخزن آب کوچک هستند که هنگام روشن شدن، آب را گرم می‌کنند تا هوا را مرطوب کنند. این رطوبت‌ سازهای داخلی برای افرادی که در آب و هوای خشک و یا نیمه‌خشک زندگی می‌کنند ایده‌آل است. موتورهای CPAP بسیار بی سروصدا هستند و به سختی  بیش از یک زمزمه کوچک صدا تولید می‌کنند. ۲- شلنگ CPAP: شلنگ در این دستگاه وسیله تحویل هوا است که هوای تحت فشار را از موتور به ماسک مصرف‌کننده منتقل می‌کند. اکثر شیلنگ‌ها ۶ فوت هستند. قطر شیلنگ‌ها می‌تواند متفاوت باشد بسته به دستگاهی که از آن‌ها استفاده می‌کند. در حال حاضر اکثر شیلنگ‌ها برای کاهش تجمع آب ناشی از رطوبت‌ سازها، حرارت داده می‌شوند. ۳- ماسک CPAP: ماسک سی پپ در تمام اشکال و اندازه‌ها ساخته می‌شود و وجود دارد، زیرا هر فرد احساس راحتی در استفاده از ماسک‌های هم‌سایز و مشابه با ماسک دیگران را ندارد. اندازه‌ها و شکل‌های ماسک‌ها ممکن است متناسب با چهره‌های مختلف شکل متفاوتی داشته باشند. معمولا با توجه به این موارد نوع ماسک را انتخاب می‌کنند: بالش بینی، ماسک بینی و ماسک صورت. پیدا کردن ماسک مناسب برای راحتی شخص شما مهم‌ترین بخش انطباق سی پپ است.

طرز کار دستگاه سی پپ

موتور، شلنگ و ماسک تنفسی اصلی ترین قسمت های دستگاه سی پپ هستند. این دستگاه بدون نیاز به کپسول اکسیژن است و هوای اتاق را برای تنفس بیمار تا حد مطلوب فشرده می سازد.برای اطلاع از نفاوت سی پپ و بای پپ به مطالب قبلی مراجعه کنید.

الف- موتور سی پپ

یک کمپرسور کوچک و بسیار بی صدا، موتور سی پپ را تشکیل می دهد. در قسمت ورودی دستگاه، یک فیلتر برای جذب ذرات و غبار هوا دیده می شود که قابل تعویض می باشد. در دستگاه های جدید سی پپ مخزن آب کوچک و رطوبت ساز نیز در نظر گرفته شده که هوای خشک را برای تنفس بیمار مرطوب می کند.

ب- شلنگ سی پپ

شلنگ سی پپ در حدود ۶ فوت طول داشته و دارای قطر مناسب با خروجی دستگاه است. شلنگ وسیله ای برای انتقال هوا از دستگاه سی پپ به ماسک اکسیژن است . با توجه به طول شلنگ، امکان استفاده از سی پپ با فاصله مناسبی از تخت خواب بیمار میسر است.

ج- ماسک سی پپ

در همه دستگاه های سی پپ ماسک تنفسی برای بیمار وجود دارد ولی شکل و اندازه ماسک متفاوت است. ماسک تنفسی به صورت مستقیم با بیمار در تماس است و باید به اندازه کافی راحت باشد. بالش بینی، ماسک بینی و ماسک صورت متناسب با فرم چهره و در اندازه مناسب به فروش می رسد. در واقع هر ماسک برای استفاده اختصاصی بیمار بیشترین کارایی را دارد و ممکن است مناسب فرد دیگری نباشد