نبولایزر دستگاهی است که می توان توسط آن دارو هایی را که باید از طریق استنشاق به بیمار منتقل شود را به دستگاه تنفسی بیمار انتقال دهند. این روش برای افرادی که مبتلا به آسم و برونشیت هستند تاثیر فوق العاده ای دارد زیرا دارو سریعا از طریق تنفس جذب شده و به اندام های دیگر بدن آسیبی نمی رساند. دارو را در قسمت مخصوص دستگاه ریخته و با استفاده از ماسک آن بخار خروجی را به داخل ریه و مجرای تنفسی می کشیم. دستگاه به گونه ای است که طی فرایند های بخصوص دارو با فشار بسیار تبدیل به حالت گازی شده و از قسمت خروجی دستگاه خارج می شود.

نحوه استفاده از نبولایزر
انواع نبولایزر


1- نیوماتیک:

جهت رساندن ذرات نبولایز شده دارو به برونش‌ها ، باید این ارتیکل‌ها به اندازه‌های حداقل ۵ تا ۱۰ میکرون تبدیل شوند. در این حین ممکن است نام تکنولوژی مش کپ Vibrating Mesh را هم بشونید که این سیستم درواقع ارتیکل‌ها را برای تأثیر بر برونشیول‌ها به اندازه ۲ تا ۶ میکرون کوچک می کند.

مش کپ نبولایزرها با استفاده از یک صفحه با سوراخ‌های میکروسکوپی که باعث کوچک شدن قطرات دارو می‌شوند و استفاده از یک پیزوی کوچک برای پرتاب دارو به این صفحه می‌توانند ذرات دارو را به اندازه ۲ تا ۶ میکرون کوچک کنند. همچنین این نوع از نبولایزرها معمولا ابعاد بسیار کوچکی دارند که باعث شده تا به‌عنوان نبولایزرهای همراه استفاده شود.

2- نبولایزر اولتراسونیک

در صورتی ‌که این دارو به ذرات حدود نیم تا ۲ میکرون تبدیل شوند بر آلوئول‌ها اثر خواهند گذاشت. کوچک شدن اندازه ذرات دارو بستگی به نوع دارو و جایگاه اثر آن‌ها خواهد داشت ، لذا از تکنولوژی‌های مختلف برای نبولایز استفاده می‌شود.

نبولایـزر ultra sonic شامل بخش های اسیلاتور الکترونیک ، مبدل اولتراسوند یا کریستال پیزوالکتـریکی ، محفظه کوپلینگ که معمولا پر شده از آب ، محفظه داروی نبولایزر و فن برای خروجی هوا می باشد.

3- نبولایزر اولتراسونیک

در شرایطی که دارو باید بر روی قسمت های خاصی مانند آلوئول ها اثر گذار باشد، لازم است که ذرات دارو تا حدود نیم تا دو میکرون کوچک شود.

کوچک شدن ذرات دارو به نوع دارو و جایگاه اثر آن بستگی داشته که از تکنولوژی اولتراسونیک برای نبولایز استفاده می شود.

نبولایزر ، درمان کننده سریع بیماری های تنفسی و ریوی

نحوه استفاده از نبولایزر دکتر به شما خواهد گفت هر چند وقت یک مرتبه از نبولایزر استفاده کنید.

از دکترتان بخواهید اگر برای درمان باید نکات خاصی را رعایت کنید به شما بگوید.

باید همچنین دفترچه دستگاه را با دقت مطالعه کنید