کامفیل و موارد استفاده آن

وقتی که زخم بستر در حالت اولیه خود قرار دارد و ترشحات آن کم تا متوسط است، از کامفیل و انواع آن میتوان به کامفیل ماده دار یا کامفیل مربعی اشاره کرد که به عنوان لایه محافظ پوست استفاده می شوند. و با رساندن رطوبت به آن و پیشگیری از پدید آمدن زخم بستر مراحل درمان را سریع تر کرد . از این گونه پانسمان به عنوان پانسمان ثانویه ، بر روی ژل های بیاتین آلژینات ، پیوریلون و بیاتین آلژینات نقره نیز می توان استفاده کرد.

کامفیل در واقع نوعی از پانسمان است که برای زخم‌های سطحی با ترشحات اندک، مانند سوختگی‌های سطحی، زخم پا، ساییدگی پوست و ... به کار می‌رود.

کامفیل

کامفیل را می‌توان در زخم بسترهای سطحی که ترشحات کم و یا متوسط دارند نیز استفاده کرد. جهت تعویض کامفیل زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است و بسته به میزان ترشحات زخم بایستی اقدام به تعویض پانسمان کرد. توجه کنید که بهترین زمان برای تعویض کامفیل، هنگامی است که سطح روی پانسمان تغییر رنگ داده و پانسمان به لحاظ ترشحات زخم اشباع‌ شده است.

معمولاً در زخم‌های کوچک ممکن است تا حداکثر یک هفته نیاز به تعویض نداشته باشیم. حال‌آنکه در زخم‌های بزرگ‌تر و وسیع‌تر ممکن است هر 2 تا 3 روز نیاز باشد تا پانسمان روی زخم را تعویض نماییم. همچنین توجه کنید که اندازه‌ی پانسمان را طوری انتخاب کنید که حداقل 1 سانتی‌متر خارج از تمام لبه‌های زخم باشد.

کامفیل ها در انواع مختلفی تهیه و تولید می‌شوند که هم می‌توان از آن‌ها به‌عنوان پانسمان اولیه روی زخم استفاده کرد و هم می‌توان آن را روی پانسمان اولیه قرار داد. یکی از معروف‌ترین برندهای فعال در این زمینه برند کلوپلاست است که از انواع آن می‌توان کامفیل مربعی، کامفیل شفاف، کامفیل ضربدری، کامفیل بیاتین و بیاتین آلژینات ساده و نقره دار، بیاتین سوپر و ژل پیوریلون را نام برد.

توجه داشته باشید که استفاده از پانسمان های نامناسب نه تنها به بهبود زخم کمک نمی کند. بلکه سبب پیدایش عوارض جدید نیز می شود. کامفیل مربعی از ذره های سلولزی که رطوبت را جذب میکنند ساخته شده است که در یک توده پلاستیکی و چسبنده قرار دارد. زمانی که پانسمان بر روی زخم قرار میگیرد.

این ذرات در تماس با اگزودای زخم را جذب خود می کنند و این باعث می شود ترکیب ژل مانندی که اغلب شیری رنگ است به دست آید. این ژل محیط مناسبی برای درمان زخم به وجود می آورد. از دیگر ویژگی های این ژل حفاظت از بافت گرانولاسیون است. که باعث کاهش قابل ملاحظه زخم می شود. سطح خارجی کامفیل چگونه است؟ سطح ان شفاف با لایه نیمه تراوا پوشیده شده است که با وجود اجازه تبخیر و عبور اکسیژن ، نسبت به میکروارگانیسم ها نفوذ ناپذیر هستند. این لایه را لایه باهوش نیز می نامند ، به دلیل این که منافذ بسیار ریزی در این لایه وجود دارد و این منافذ ریز رطوبت موجود در زخم که باعث تنگی و گشادی بستر آن می شود را تنظیم می کند.

انواع کامفیل

ژل شیری رنگ موجود در کامفیل همانند یک چراغ راهنما عمل می کند و زمان پانسمان را نشان می دهد ، البته نباید پانسمان را بی دلیل و بی جهت عوض کرد. برای تعویض پانسمان باید اول از لبه ها شروع کرد ، و پس از آزاد کردن دو طرف لبه به سمت مرکز پانسمان حرکت می کنیم و آن را از زخم جدا می کنیم.

پانسمان‌های سنتی که متأسفانه هنوز هم در برخی موارد و بیمارستان‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویژگی‌های پانسمان‌های مدرن را نداشته و معایب زیادی دارند. به‌طور مثال در هنگام تعویض پانسمان‌های سنتی، فیبر و الیاف آن‌ها درون زخم جامانده و برای جدا کردن آن‌ها از روی زخم، بیمار دچار رنجش خاطر می‌شود.

ویژگی مهم دیگری که پانسمان مدرن کامفیل را از انواع سنتی پانسمان متمایز می‌سازد، خاصیت ضد آب بودن آن است. پانسمان مدرن کامفیل با خاصیت ضد آب و ضد میکروب بودن، اجازه‌ی عبور آب و میکروب‌ها را به درون محل زخم نداده و به این طریق باعث التیام هر چه‌بهتر و سریع‌تر زخم می‌شود.

همچنین پانسمان مدرن کامفیل به علت فوم های حلقوی موجود در لایه‌ی بیرونی، نرم و منعطف بوده و احساس درد را در هنگام برخورد بیمار با محیط اطراف کاهش داده و در نتیجه برای بیمار رضایتمندی را به همراه خواهد داشت. این پانسمان‌های مدرن علاوه بر نرم بودن و خواص ضد فشاری آن‌ها که درد را در محیط اطراف زخم پخش می‌کنند، قابل برش زدن بوده و بیمار یا پرستار می‌تواند بر اساس اندازه‌ی زخم، آن را برش داده و استفاده نماید.

 

منبع : 

https://sedanmed.ir/product-category/medical-supply/wound-dressing/coloplast-comfeel-dressing/